Advertising

Khas Untuk Graduan Atau Belia Yang Baru Bekerja, 5 Tempat Terbaik Untuk Gandakan Wang Simpanan Anda Untuk Masa Depan

Views

Bagi orang yang sentiasa bersedia dalam apa jua situasi, wajib untuk mereka merancang kewangan yang betul jika berdepan dengan sebarang kecemasan dihari akan datang.  Susah untuk displin jika tiada konsistensi kepada diri sendiri.  Ramai yang merasakan, lebih banyak simpan, lebih rasa macam 'pokai'.  Pokai, pokai pun, pokai berduit.  Ingat tu!

Pendidikan kewangan ini sepatutnya telah dituntut sejak daripada kecil lagi.  Dinegara luar, setiap ibu bapa mendedahkan anak-anak mereka untuk menyimpan atau melabur daripada awal.  Mereka sangat mementingkan pengurusan kewangan untuk persediaan hari cerah dimasa depan.

Kita tidak dapat menjangka apa yang akan berlaku esok, lusa.  Namun, jika kita sudah ada simpanan duit yang banyak, tidaklah rasa takut atau buntu mencari atau meminjam.  Nur Aliah Mohd Nor merasakan kepentingan menyimpan dan menabung sangat-sangat perlu bagi setiap daripada kita.  Oleh itu, beliau ada berkongsi 5 tempat menyimpang wang anda didalam medium yang terbaik.  Mari ikuti perkongsian dibawah semoga bermanfaat untuk kita semua.


5 Tempat Menyimpan Wang Yang Paling Terbaik. Semua Anak Muda Wajib Tahu!

Kajian mengatakan 3 daripada 4 rakyat Malaysia sukar nak menyimpan walaupun RM1000 bagi kecemasan!

Hati ni mula gelisah bila ramai anak-anak muda mesej Lia mengatakan mereka tak tahu tempat yang terbaik untuk simpan duit ni.

Berapa % duit kita perlu asing untuk menyimpan setiap bulan?

1) Ada yang sarankan simpan 20% daripada jumlah pendapatan.
2) Ada yang kata kita perlu simpan 30%
3) Ada juga yang bagi cadangan simpan 60%!

Tak kisah 20%, 30% atau 60% sekali pun, janji anda ada disiplin untuk menyimpan dan TAHU tempat yang terbaik untuk menyimpan duit ni.

1. ASB


1) Tetapkan matlamat pelaburan ASB.

Contoh matlamat pelaburan ASB:
- untuk membeli rumah
- untuk perbelanjaan perkahwinan
- untuk melancong ke luar negara

2) Bezakan antara pelaburan ASB dan pinjaman ASB.

Bezakan antara “force saving” dan simpanan ASB.

Pinjaman ASB akan menjurus kepada force saving, manakala pelaburan ASB biasa ialah simpanan ASB.

3) Pelaburan ikut kemampuan

Kita boleh menentukan komitmen bulanan kita sendiri, sebab hanya kita je tahu berapa pendapatan kita sebulan, dan hanya kita lebih tahu kemampuan bulanan kita.

Contoh : 
Kita mampu membuat simpanan ASB sebanyak RM1000 sebulan. 

Pecahkan je kepada dua:
- Force Saving (RM700)
- Simpanan ASB (RM300)

Ingat! Simpanan ASB biasa pon penting juga tau, incase kalau ada emergency kan. Boleh guna dulu duit dalam simpanan ASB tu.

Dan jangan sesekali tamatkan pinjaman ASB anda tanpa alasan yang munasabah.

2. TABUNG HAJI


1) Modal awal yang rendah

2) Modal simpanan dijamin

3) Kos yang rendah

4) Pemberian dividen dan bonus kompetitif

5) Dividen dan bonus dikecualikan cukai

6) Zakat dibayar pihak Tabung Haji

7) Simpanan dan pengeluaran tanpa had

8) Patuh syariah

9) Simpanan untuk menunaikan Haji

3. PRIVATE RETIREMENT SCHEME (PRS)


1) PRS ini melengkapkan plan simpanan persaraan wajib seseorang melalui KWSP. 

2) KWSP + PRS = Pelan Persaraan Mantap!

3) Sebagai simpanan tambahan untuk persaraan. Simpanan ini dapat melawan inflasi dan berpeluang mendapat pulangan pelaburan yang baik.

4) Tambahan kepada Simpanan Persaraan. Simpanan Persaraan PRS akan melengkapkan simpanan persaraan KWSP seseorang.

5) Pelepasan Cukai Individu. Pengecualian sehingga RM3,000 setahun penilaian (tambahan kepada Potongan Sumbanagn KWSP) bagi 10 tahun pertama.

6) Tak ramai yang tahu ada peruntukan bajet 2017 untuk anak muda linkungan umur 20-30 an. Kerajaan mengumumkan pemberian sumbangan RM1,000 one-off di bawah Private Retirement Scheme (PRS) Youth Incentive. 

7) Paling penting sekali, untuk pastikan Kualiti Hidup yang lebih terjamin ketika bersara!

4. EMAS


Simpan Emas Untuk Dana Pendidikan

Cuba kira berapa nisbah gram emas yang diperlukan untuk belanja pengajian universiti hari ini. Berdasarkan pinjaman yang diberikan oleh PTPTN untuk pengajian jurusan sastera di IPTA iaitu RM6500 setahun, 

6500 × 5 tahun = Rm32500

Maka jumlah pinjaman sekitar RM32,500. Jadi kita boleh andaikan, kos pengajian universiti tempatan sekitar RM35,000 hingga RM40,000 pada hari ini. Ia bersamaan nilai dalam lingkungan 210 hingga 240 gram emas.

Kalau kita simpan 1 gram emas sebulan untuk anak bermula dari hari kelahirannya, maka ia akan ambil masa 18 hingga 20 tahun untuk cukupkan emas sebanyak itu. 20 × 12 = 240 gram

Dan simpanan itu kalis inflasi. Pendek kata, 240gram emas itu cukup untuk tampung pendidikan anak-anak walau apa pun berlaku kepada ekonomi dan ringgit. Dan anak itu tak perlu ambil pinjaman PTPTN seperti kita. ☺

Tak perlu ajar anak -anak kita berhutang seusia muda lagi sebab tabiat berhutang adalah tabiat yang kurang baik.

Kalau simpan 1 gram sebulan sejak hari kelahiran, pada umur 18 tahun setiap anak akan memiliki 240 gram emas dengan nilai hari ini sekitar RM43,200 (RM180 x 240 gram). Ia cukup untuk kos pengajian universiti tempatan tanpa perlu pinjaman PTPTN!

Cara Terbaik Simpan 1 Gram

Persoalan seterusnya, di mana nak beli emas 1 gram ini?

Untuk makluman anda semua, gold bar 1 gram harga per gramnya sangat mahal. Ini disebabkan kos pembuatan emas bersaiz kecil memang mahal. 

Kosnya dalam linkungan rm210 - rm250 mengikut syarikat-syarikat yang berlainan.

ALTERNATIF:

Cara terbaik utk simpan emas 1 gram sebulan, dah siap disediakan oleh PUBLIC GOLD utk orang-orang yang berpendapatan sederhana melalui akaun GAP.

Walaupun ia akaun emas, tetapi ianya boleh keluarkan emas fizikal dan simpan sendiri (kalau mahu). Dan yang pastinya, harganya termurah di pasaran Malaysia sekarang. Kita boleh buka satu akaun untuk setiap anak (dengan nama ibu / bapa sebagai pemilik bersama).

5. TABUNG WARNA


1) Cara yang paling menarik, mudah dan untung

2) Cara ini adalah sesuai untuk golongan yang mempunyai disiplin tinggi dan ingin menyimpan secara tetap. 

3) Tetapkan dahulu warna tabung yang anda inginkan. Contohnya, jika pilih warna hijau dan oren (RM5 dan RM20), jadi anda perlu menyimpan duit kertas RM5 dan RM20 setiap kali anda terima duit tersebut.

4) Anda tak boleh belanjakan dengan menggunakan duit RM5 dan RM20 tersebut untuk perbelanjaan harian anda.

5) Menyimpan duit mengikut warna bukan sahaja kelihatan menarik, malah mendidik kita untuk lebih berjimat dan menghargai setiap duit yang kita terima. 

6) Apabila hujung tahun, anda boleh keluarkan duit simpanan tersebut dan laburkan di tempat yang betul.

Lia yakin dan percaya, setiap orang mempunyai jumlah simpanan yang berbeza-beza bergantung kepada jumlah pendapatan dan komitmen tersendiri.

Apa-apa pon, mulakan je dari sekarang untuk mendapatkan jumlah simpanan yang tinggi. Menyimpan ni memang aktiviti yang ‘membosankan’. Kalau tak mampu untuk menyimpan, tambahkanlah pendapatan!

Sumber : Siakap Keli

No comments:

Powered by Blogger.